Det brukes omkring 90 000 engangsbeholdere i året bare i kantinen i regjeringsbygg nummer 5 (R5) i Akersgata 59 i Oslo. Globalt er søppelkassene fulle av engangsbeholdere.
Derfor tester Departementenes sikkerhets- og serviceorganisasjon (DSS) nå ut en ny løsning hvor en returboks og et pantesystem erstatter engangsbeholdere for takeaway-mat.
Når departementsansatte skal ta med seg mat fra kantinen i R5 får de en returboks som de betaler 75 kroner for. Etter bruk panter de returboksen i panteautomaten Pantus og får beløpet tilbake i kantines mobilapp. Etter pant av returboksen kan departementsansatte hente ut en ny returboks neste dag uten ekstra kostnader. Dette sparer miljøet for unødvendig avfall.
«Takeaway uten throw-away»
Departementsfellesskapet har et miljømål om å redusere totale avfallsmengder med 20% innen 2025, sammenlignet med 2018-nivået. “Takeaway uten throw-away” innebærer et brukervennlig retursystem som motiverer departementsansatte til å levere tilbake returboksen. Returboksene blir vasket og gjenbrukt. Levetiden er opptil 800-1000 ganger sammenlignet med engangsbeholdere. Materialet som returboksene er laget av kan gjenvinnes i sin helhet.
Prosjektet er ledet av DSS og ble lansert 15. mars 2023. Norske GRIN står bak teknologien til panteautomaten, og Compass Group er kantineleverandør med mobilappen Nær. Designer i DSS, Torbjørn Vagstein, har tegnet Pantus. Prosjektet har fått støtte fra Handelens Miljøfond.
Brukertest og pilot
Prosjektet tok utgangspunkt i en smidig arbeidsmetodikk ofte beskrevet som tjenestedesign. DSS startet med å forstå problemet og definere behovet. Det ble gjennomført flere samtaler med både brukere og leverandører for å få bedre innsikt og utforske alternativer. Deretter skisserte prosjektet en løsning og laget en prototype som ble testet i kantinen. Tanken er at de beste løsningene blir laget sammen med brukeren – og ikke bare for brukeren!
Til brukertesten ble det laget en enkel pappfigur som skulle illustrere panteautomaten. Seks ansatte i departementsfellesskapet testet løsningen og gav verdifulle tilbakemeldinger. Et eksempel på hva prosjektet ikke hadde forutsett var at det var vanskelig å forstå hvordan QR-koden skulle skannes av øyet til Pantus (automaten) og ikke med kameraet på din egen telefon. På denne måten lærte DSS raskt og kunne justere løsningen før lansering.